Kríza je za dverami a špajza je vyjedená

Autor: Tomáš Meravý | 29.11.2019 o 9:00 | (upravené 1.12.2019 o 11:29) Karma článku: 3,44 | Prečítané:  1348x

Otrepané frázy vládnych politikov o excelentnej kondícii slovenskej ekonomiky už neplatia. Smeráci premrhali dobré časy a priviedli ekonomiku do krízy. Budúca vláda zdedí po Smere veľké problémy.

Dankovych 6 miliárd eur nových dlhov sa môže stať realitou

Keď sme prvýkrát dostali do rúk návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2020-2022, už vtedy nám bolo jasné, že ide o rozpočet, v ktorom sú zámerne prikrášlené čísla. Dôvod, prečo sa vláda uchyľuje k takýmto praktikám, je zrejmý. Fiškálne pravidlá jej nedovolia predložiť rozpočet s vyšším deficitom než 0,5% HDP, hoci reálne hospodárenie štátu je od tohto cieľa na míle vzdialené. Očakávali sme, že deficit rozpočtu aj budúci rok prekoná miliardu eur. Hodnotenie návrhu rozpočtu, ktoré 15. novembra predstavila Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, však prekonalo aj naše najhoršie očakávania. Podľa analýz Rozpočtovej rady obsahuje rozpočet početné riziká, vďaka ktorým by hospodárenie štátu bez prijatia dodatočných opatrení na budúci rok skončilo s deficitom až 1,8 miliardy eur. V ďalších rokoch by sa malo hospodárenie štátu ešte viac zhoršiť. V roku 2021 by mal deficit dosiahnuť viac než 2 miliardy eur a v roku 2022 dokonca viac než 2,6 miliardy eur. Dovedna 6,4 miliardy eur nových dlhov v priebehu najbližších 3 rokov! Podľa odhadov Rozpočtovej rady dokonca bude opäť rásť pomer verejného dlhu k HDP, takže v roku 2022 má opäť prekročiť 50% HDP. Takéto zadlžovanie štátu považujeme za absolútne neakceptovateľné.

Tabuľka 1: Deficit verejných financií podľa očakávaní rôznych inštitúcií (% HDP)

Zdroj: Ministerstvo financií SR, Národná banka Slovenska, Európska komisia, Rozpočtová rada

V rozpočte sú evidentne nadhodnotené príjmy a podhodnotené výdavky. Ide napríklad o dividendy štátnych podnikov, príjem z predaja emisných povoleniek, hospodárenie Sociálnej poisťovne, samospráv a zdravotníckych zariadení. Minister financií Kamenický v rozpočte vedome klame, kamufluje realitu a falšuje čísla. Kamenického číslam neverí nielen Rozpočtová rada, ale ani Národná banka Slovenska a Európska komisia. Rozpočtová rada skonštatovala, že hlavným dôvodom pre zhoršujúce hospodárenie vlády nie je spomaľujúca ekonomika, ale vládne opatrenia. Vláda zároveň odsúva platenie účtov za vlastnú nezodpovednosť až za horizont budúcoročných volieb. Opatrenia, ktorými si vládne strany pred voľbami kupujú hlasy svojich voličov, sú dlhodobo neudržateľné a budú si vyžadovať korekciu.

Slovenskej ekonomike dochádza dych

Narastajúci deficit rozpočtu však nie je ani zďaleka jediný problém. Najnovšie makroekonomické indikátory sú skutočne znepokojujúce. Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu totiž slovenská ekonomika v 3. kvartáli tohto roka rástla medziročným tempom iba 1,3%, zatiaľ čo v rovnakom kvartáli minulého roka ešte dosahovala rast 4,6%. Ide o veľmi dramatické a nečakané spomalenie. Absurdná a nepochopiteľná je reakcia vládnych politikov. Predseda vlády Peter Pellegrini tvrdí, že sa vlastne nič nedeje a všetko je v poriadku. Predseda Národnej rady Andrej Danko zašiel ešte ďalej a vyhlásil, že množstvo opatrení, ktoré presadil, ako napríklad rekreačné poukazy, vlastne zachránili slovenskú ekonomiku v čase, keď európska ekonomika spomaľuje. Nuž, dámy a páni, dovoľte mi ukázať Vám na grafe, ako Andrej Danko zachránil slovenskú ekonomiku:

Graf 1: Medziročné tempo rastu HDP, sezónne neupravené (%)

Zdroj: Eurostat, národné štatistické úrady

Áno, isté ochladenie je badať aj v Európe. Zarážajúce ale je, že kým Slovensko prudko spomaľuje, v okolitých krajinách až takéto rapídne spomalenie pozorovateľné nie je. Zatiaľ čo náš rast spadol na 1,3%, Česko pokračovalo v raste 2,5%, Poľsko 3,9% a Maďarsko 5%. Spomaľovanie slovenskej ekonomiky teda nie je možné pripisovať výlučne externým faktorom. Podľa nášho názoru môžu za to jednak nesystémové, nepredvídateľné a populistické opatrenia vlády, ktoré zvyšujú výrobné náklady, ale aj dlhodobá absencia štrukturálnych reforiem. Dôvodom pre upadajúci rast Slovenska v porovnaní s okolitými štátmi sú nahromadené štrukturálne problémy a strata konkurencieschopnosti. Tvrdíme to nielen my, ale tvrdia to aj nezávislí analytici, napríklad pán Koršňák z Unicredit Bank. Už teda neplatí toľko omieľaná fráza, že Slovensko je ekonomicky v excelentnej kondícii. Naopak, ideme z kopca, a môže za to nezodpovedná politika vládnej koalície.

Zostanú po nich len dlhy

Zlaté časy sa končia a domáca špajza je vyjedená. Táto zničujúca bilancia je len ďalším dôkazom definitívneho bankrotu strany Smer, ktorá ani po 12 rokoch pri moci nedokázala ozdraviť verejné financie, zastaviť tvorbu nových dlhov a pripraviť našu krajinu na budúcnosť. A to napriek tomu, že mala na to vďaka priaznivému externému prostrediu priam ideálne podmienky. Pekne je to vidieť napríklad na porovnaní vývoja verejného dlhu medzi Českom a Slovenskom. Česká republika ešte v roku 2006 mala podobnú úroveň dlhu ako Slovensko, no dnes je zadlženosť Slovenska približne o polovicu vyššia než zadlženosť Českej republiky.

Graf 2: Hrubý verejný dlh (% HDP)

Zdroj: Eurostat

Aká je alternatíva k politike populizmu a zadlžovania?

Strana Smer je neschopná, nevie spravovať štát, vie iba klamať a kradnúť. Aká je alternatíva? Strana Za ľudí ponúka občanom program, ktorého náplňou je zodpovedné vládnutie a presadzovanie  reforiem. Budeme presadzovať také reformy, ktorých účelom je opäť naštartovať ekonomický rast, ozdraviť štátny rozpočet a zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť verejných financií. K takýmto opatreniam patria napríklad:

  1. Zníženie daňovo-odvodového zaťaženia práce
  2. Zavedenie jednotnej sadzby firemnej dane a zjednodušenie daňového systému
  3. Vyrovnané hospodárenie štátu a zastavenie zadlžovania budúcich generácií
  4. Zabezpečenie predvídateľnosti a štandardnosti prijímanej legislatívy
  5. Reforma rozpočtového rámca, vrátane zavedenia záväzných výdavkových limitov, zvýšenia transparentnosti rozpočtových dokumentov a rozšírenia pôsobnosti výborov pre makroekonomické a daňové prognózy
  6. Striktné dodržiavanie princípov „hodnoty za peniaze“
  7. Posilnenie dlhodobej udržateľnosti prvého dôchodkového piliera a zlepšenie výkonnosti druhého piliera
  8. Zvýšenie daňového bonusu na dieťa a flexibilné čerpanie rodičovského príspevku
  9. Garancia miesta v škôlke a jasliach pre každé dieťa
  10. Zásadné zvýšenie investícií do školstva a vedy spojené s obsahovou reformou vzdelávania

Presadzovanie týchto reforiem nebude jednoduché, bude si to vyžadovať politickú odvahu aj na nepopulárne opatrenia. Slovensko si však nemôže dovoliť pokračovať v politike populizmu, kupovania voličov a zadlžovania krajiny. Sme pripravení prevziať zodpovednosť za ozdravenie krajiny. Budeme k tomu ale potrebovať Vašu pomoc vo forme Vášho volebného hlasu.

Šancu odstaviť neschopných populistov od vlády budete mať vo voľbách 29. februára 2020.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Prešov bude po výbuchu plynu hľadať odpovede, panelák prezrie statik

Výbuch neprežilo najmenej päť ľudí, ich počet sa pravdepodobne zvýši.

Únik plynu a poškodené potrubie. Čo sa dialo pred výbuchom v Prešove

Zatiaľ nie je jasné ako udalosti spolu súvisia.


Už ste čítali?